Darling....

Filmen Darling är på TV just nu. Har ni sett den?!

Av DN fick de en 4:a. Såhär börjar DN's recension: "Eva är 20-nånting, bor på Östermalm, umgås med andra blonda tjejer med dyra handväskor och killar med backslick, dricker latte, går ut på Stureplan, jobbar i Gucci-butiken. Eller jobbar, förresten, snarare fördriver arbetstiden med att prata i mobilen och träffa kompisar som kommer in i butiken."

Jag skulle beskriva Eva och comapny enligt följande: Bortskämd, känslokall, tråkig, likgiltig, kan inte hantera ett jobb, sorglig, får sparken, som att ingenting görs med nöje och utan livsnjutning, spenderar och är alltid på jakt efter någon ny men aldrig nöjda eller särskilt glada.

Men så vänder det för Eva. Hon blir av med sitt butiksjobb. Måste ta ett skitjobb för att försörja sig. Märker vilka som är hennes riktiga vänner och vilka som är falska idioter som snackar skit och sviker. Hon börjar förstå vad som mer betyder något. Och vad som ger henne något. Vad hon får ut något av.....


Jag har svårt för människor som är "på det där sättet", liksom inte sig själva utan mer som känslokalla robotar som verkar ha något slag omänskligt skal kring sig. Som inte verkar kunna le utan allt bara handlar om att vara så jävla bra. Jag gillar inte att lägga människor i "små fack", men ofta är det bara så enkelt det "är". Jag får till exempel inte ut något av människor som jag inte förstår mig på. Sådana som allt ska vara så bra runt om men de verkar inte ens kunna njuta av det eller av livet. Allt är bara en jakt och en kamp om inget. Att umgås med en sån...  då skulle jag hellre hänga med en vägg.

Filmen skildrar
överklassen och utspelar sig på Östermalm men spär på fördomar rejält, "östermalms-fördomar". Jag bor på Östermalm. Och jag klarar knappt av att titta på karaktärerna. De hängde på fiket här på andra sidan gatan där jag bor. DET FINNS "olika slags" människor var du än bor. Vare sig du bor i Bollnäs, Göteborg, Lund, Arvika eller Östermalm. Det handlar oftast om "vad du är van vid", vilken uppfostran du fått och vilka du väljer att ta efter?? Eller är alla så som "växt upp på Östermalm"? Vad tror ni? ARV ELLER MILJÖ?

Kommentarer
Postat av: melina

Frågestund i min blogg :)

2010-01-02 @ 22:44:57
URL: http://meelajna.blogg.se/
Postat av: victoria

Jag tror att det är en kombination mellan båda på det sättet att man präglas mycket av hur ens föräldrar är, men jag tror att miljön spelar mycket stor roll!

2010-01-02 @ 22:46:39
URL: http://victoria.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Jag tror helt klart på arv. I vilket fall hur man växer upp och hur man lär sig att se på saker och ting :)

2010-01-02 @ 22:54:38
URL: http://vickanss.blogg.se/
Postat av: Klara

svar: Åh, tack så mycket! :D

2010-01-02 @ 23:11:07
URL: http://blix.webblogg.se/
Postat av: Christine

Allt handlar om hur föräldrarna är och hur de i sin tur blivit uppfostrade. Eller miljö och vad man har för personlighet. Vissa människor är mer formbara och har svårare för att stå kvar på jorden än andra.
Men det är svårt det där att analysera för alla kan bli sådär bara de hamnar i fel gäng, har en tuff uppväxt eller för mycket/för lite uppmärksamhet.
Trist i vilket fall.

2010-01-02 @ 23:16:10
URL: http://christineiparis.blogg.se/
Postat av: Jessica

Är man en osäker person påverkar miljön mycket mer än om man är stark i sig själv. Och huruvida man är osäker eller stark har väl sitt ursprung från vilket arv och miljö man är uppfostrad i. Det är väl därför en blandning av de två, men jag tror miljö påverkar mycket mer än folk i regel vill erkänna.

Men vad vet jag, jag har ju ingen psykologiutbildning i bagaget :)

2010-01-02 @ 23:18:54
URL: http://jesskarlsson.blogg.se/
Postat av: Linn

Fin blogg du har!=)

2010-01-02 @ 23:25:14
URL: http://linnnwiklund.blogg.se/
Postat av: Victoria Eklund

Sv, tack så mycket!:)

2010-01-02 @ 23:26:26
URL: http://victoriaeklund.blogg.se/
Postat av: Den där Elin & Familj

Hehe, jaa hon lös upp som en sol när Pappan packade upp vagnen och hon provade den för första gången.
Klart godkänd tydligen =P
Lilla karamellen =)

2010-01-02 @ 23:28:16
URL: http://dendarelin.blogg.se/
Postat av: luckeboi

nej jag har inte sett den. Är den bra? :)

2010-01-02 @ 23:37:40
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: VERITAS

Hej sötis!
Allt bra? :)

2010-01-02 @ 23:40:55
URL: http://veritas.blogg.se/
Postat av: luckeboi

sv; förlåt jag blev att bara läsa det första som stog ;)

2010-01-02 @ 23:42:11
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: luckeboi

sv; förlåt jag blev att bara läsa det första som stog ;)

2010-01-02 @ 23:42:20
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: luckeboi

sv; förlåt jag blev att bara läsa det första som stog ;)

2010-01-02 @ 23:42:30
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: j

Det beror nog på vem man är som person. Miljön man växer upp i påverkar en, men ens personlighet avgör exakt hur påverkad man blir. Dessutom samlas ju likasinnade människor, och därav uppkommer fördomarna om olika områden. Rätt intressant ämne, faktiskt.

Synd att jag missade filmen, hade velat se den.

2010-01-02 @ 23:45:33
URL: http://littlejj.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag har inte sett filmen.
Det är nog en blandning av uppfostran, miljö och ens egen personlighet i grunden som avgör hur man blir som människa.

2010-01-02 @ 23:56:38
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av:

fett fin heather! :)

http://emmaarviidsson.blogg.se/
http://emmaarviidsson.blogg.se/
http://emmaarviidsson.blogg.se/
http://emmaarviidsson.blogg.se/

2010-01-03 @ 00:12:34
URL: http://http://emmaarviidsson.blogg.se/
Postat av: Ilhana

Jo tack, den var helt ok fast jag jobbade alla röda dagar enligt schema, inte så kul men men det blir lite extra pengar för shopping i slutet av januari =) kanske även en liten kort resa nån stans på alla hjärtans dag... =)

Du ser ut att ha haft det riktigt mysigt, bra att ha föräldrar som skämmer bort en va? =)

2010-01-03 @ 00:24:20
URL: http://ilhana.blogg.se/
Postat av: j

sv: precis som att en viss "typ" av människor dras till andra områden, så dras en annan typ till östermalm. Nu känner jag inte till just sthlm så väl, men alla städer är ju "indelade" mer eller mindre, just för att likasinnade dras till varandra. Vilket ju, som du säger, dock inte behöver betyda att ALLA är exakt så.
Men vad grunden ligger till att tex just Östermalm ses som "överklass" är ju svårare att förstå... Då får man väl gå rätt långt bak i tiden.

2010-01-03 @ 00:27:07
URL: http://littlejj.blogg.se/
Postat av: elin hallmaan

sv: Ja visst ser den god ut! Formad som ett hjärta och allt, den skulle man vilja ha ;D

2010-01-03 @ 00:28:48
URL: http://elinhallman.blogg.se/
Postat av: CHRJ

sV: Haha, du får ta och komma på ett riktigt bra svar då! :)

2010-01-03 @ 00:47:30
URL: http://chrj.blogg.se/
Postat av: Julia

ja klart det finns olika sorters människor vart man än bor. hur man är och beter sej handlar nog om både arv och miljö skulle jag tro :)

2010-01-03 @ 00:54:31
URL: http://littlemisstrouble.blogg.se/
Postat av: Before29

Tror uppfostran spelar in en hel del men man kan också bli som man umgås eller i vilken jobbkrets man hamnar osv. OM man lätt faller in i mönster utan att tänka efter VEM man är och varför man gör det.. Som för vissa är det inte "okej" att bo utanför innerstan, det finns inte. För mig känns det too much sagt. Man är väl inte sämre för man bor i Sundbyberg eller Enskede liksom..

2010-01-03 @ 00:55:51
URL: http://lineen.blogg.se/
Postat av: TotalPink- J

jag kom precis hem ifrån krogen :) skall nana om en liten stund :)

2010-01-03 @ 02:22:33
URL: http://mizztang.blogg.se/
Postat av: Clara

"östermalmsstereotypen" finns ööverallt.. kanske bara i större utsträckning på östermalm.

2010-01-03 @ 08:20:41
URL: http://collman.blogg.se/
Postat av: Marcus Å

Jag tycker den där filmen är riktigt bra men sedan kanske inte den skildrar exakt hur det är på östermalm för det är ju precis som du säger att det finns sådana personer överallt. :)

Hur mår du idag då?

2010-01-03 @ 08:35:00
URL: http://slipsens.blogg.se/
Postat av: I s a b e l l a V

Jag håller helt med dina åsikter här!! Bra med väggen där ;) Jag tror att det är både arv och miljö faktiskt. Det beror på vad man är för typ av person. Om man lärt sig genom arv att vara stark och tro på sig själv och gå sin egen väg spelar det nog ingen roll vart man bor. Men om man genom arv är en osäker person med dålig självkänsla blir det nog lätt att man faller för grupptrycket och anpassar sig efter hur de flesta i den miljön är.

2010-01-03 @ 09:54:45
URL: http://isav.blogg.se/
Postat av: Stina

Sv: Tack detsamma! :D

Jag tror som flera andra att det är både arv och miljö, men kanske lite mer att det är arv och uppfostran.

2010-01-03 @ 09:58:22
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/
Postat av: Mikaela Urbom

Jag har också sett den, tycker den slutar lite konstogt tyvär, annars gansla bra med budskap och så, lite långsam ibland!
Kraam

2010-01-03 @ 10:35:12
URL: http://mikaelaurbom.blogg.se/
Postat av:

http://strandtjugohundratio.blogg.se
http://strandtjugohundratio.blogg.se
http://strandtjugohundratio.blogg.se
http://strandtjugohundratio.blogg.se

2010-01-03 @ 11:22:57
URL: http://strandtjugohundratio.blogg.se/
Postat av: Neha

Både och

2010-01-03 @ 12:24:20
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: Sara

jag tror det mestadels beror på arvet. men lite av miljön. Om man t.ex växer upp på östermalm med alla rika människor runt om sig, dyra affärer, och hur alla andra beter sig (förutom familjen kan vi säga) så blir man själv sån, men i det kommer också familjen in, om man har rika snobbiga föräldrar så blir ju också barnen det, och det är ändå människorna som skapar miljön som gör att det här går runt om och om igen... hmm hoppas du fattar, jag har svårt att förklara.. hehe.

om jag ska va ärlig så har jag en sån tjej i min klass, djursholm, rik familj, snobbig och går loss med sin pappas kreditkort hela tiden. Ändå klagar hon på en hel del när det handlar om pengar, om människorna hon omger sig själv med och dessutom så är hon kall mot andra människor, jag personligen står inte ut med folk som nedvärderar och säger dumma saker om andra människor som inte har gjort den något. Men det gör hon och tyvärr så är jag i hennes närhet i skolan allt för ofta. Klankar ner på andra människor för att själv verka bättre.

oj vad långt det blev nu haha.

2010-01-03 @ 13:18:08
URL: http://liveyourlifeandmakeitrock.blogg.se/
Postat av: jenn

jag såg den där filmen för rätt länge sen, och jag tyckte att den var ritkgit dålig :O haha

2010-01-03 @ 19:43:40
URL: http://jjeennyys.blogg.se/
Postat av: P&S

Har sett filmen några gånger, första gången tyckte jag att den var riktigt dålig, men när man förstår budskapet med filmen så blir den helt plötsligt bra!
Har alltid gillat människorna på Östermalm (Gillar Östermalm bättre än Söder)och skulle mer än gärna bo där, jag tycker att det är en skön stämning, och märker inte alls av detta som är med i filmen, medan dom som aldrig ens varit på Östermalm säger att alla är på detta viset..
"Eva" är inte någon som jag iallafall kopplar med en "östermalmsmänniska" alls faktiskt..

2010-01-03 @ 21:25:30
URL: http://eahunddagis.blogg.se/
Postat av: - Alexandra!

Jag håller med dig om både detta med personligheterna och var man bor någonstans.

För mig är det både och, arv och miljö, vem säger att det bara kan vara den ena som påverkar liksom.

Jag t.ex. bor i en förort i Stockholm och vi är väldigt olika allihop här. En av mina grannar är stenrik (jag vet det) och är väldigt pryd av sig men ändå bor hon i en hyreslägenhet med hyra på 6000/månad. Sen känner jag två tjejer som båda bor på Lidingö (som också ska vara ett fint ställe) men ingen av dem är så som folk säger att Lidinö-bor är.

Sen finns det ju dem som tycker det är tufft att bo på det stället man bor, och sedan överdriver det lite.

Men jag tror som sagt som du, att det finns olika typer av personer överallt.

2010-01-04 @ 12:27:17
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Postat av: JEnny

haha den är väldigt annorlunda den filmen! men bra ändå :)

2010-01-04 @ 14:14:13
URL: http://nattkatten.blogg.se/
Postat av: Mirnesaa

FAN att ja missade filmen! hade ju så tråkigt och tänkte hela tiden att de vore gött o titta på nått intressant..men tv4 brukar ja aldrig bry mig om att titta på haha. jag tror det är stor skillnad på om man flyttar dit eller är uppväxt där. Om man är uppväxt är det lätt att man hamnar i det där ytliga facket för man har inte sett så mkt annat, inte upplevt annat och fått perspektiv på saker i livet. Jag har vänner som bor på östermalm men de har flyttat dit som vuxna och är därmed väldigt jordnära människor. kram

2010-01-04 @ 16:07:22
URL: http://fabthings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

RSS 2.0


Blogg listad på Bloggtoppen.se